Dzieciństwo spędziła na Ukrainie
a pierwszych
lekcji rysunku (1869-71) udzielał jej Michał Elwiro Andriolli
przebywający
na zesłaniu w Wiatce. Uzdolniona muzycznie uczyła się równocześnie gry
na fortepianie a w 1875 roku rozpoczęła studia w Konserwatorium
warszawskim.
Od 1877 roku uczęszczała do Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona a po
wyjeździe
zagranicę (1882) uczyła się w Paryskiej Academie Julian i w pracowni
Oliviera
Mersona.
Była zdecydowaną zwolenniczką
realizmu, krytyczną
wobec impresjonizmu. Malowała przede wszystkim portrety ale
interesowała
się także tematyką rodzajową i pejzażami. Pracowała w oparciu o solidny
warsztat akademicki o bezbłędnym rysunku, przemyślanej kompozycji i
dbałości
o perfekcyjny realizm. Pod koniec lat 80-tych zaczęła zdobywać uznanie,
medale na wystawach, zbierać pochwały i otrzymywać zamówienia. Zaczęła
też interesować się problemem swiatła w malarstwie, bezwiednie
zbliżając
sie do impresjonizmu. Anna Bilińska była kobietą wspaniałego charakteru, dzielnie walczącą z wielką biedą, zachowującą imponującą osobistą godność, choć los ją ciężko doświadczał. Kazimierz Walewski pisał o niej: "Dusza niepospolicie szlachetna i harda, gardząca reklamą". |
|
Nowości i uzupełnienia |
|