Panorama "Somosierra"
(szkice) Panorama nie została nigdy namalowana z powodu braku zgody urzędników carskich na wystawienie dzieła w Warszawie. Powstały 4 duże szkice olejne, malowane wspólnie z Michałem Wywiórskim (malował pejzaż) i kilka obrazów inspirowanych tematem bitwy. |
|
||
Droga z
Burgos (północ), szkic do panoramy malowany wspólnie z
Michałem
Wywiórskim. 1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm. Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
1000x532 115 KB |
||
Szarża
na
baterie hiszpańskie (wschód), szkic do panoramy malowany
wspólnie z
Michałem Wywiórskim. 1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm. Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
1000x529 128 KB |
||
Droga do
Madrytu otwarta (południe), szkic do panoramy malowany
wspólnie z
Michałem Wywiórskim. 1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm. Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
1000x529 106 KB |
||
La
guerilla
(zachód), szkic do panoramy malowany wspólnie z Michałem
Wywiórskim. 1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm. Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
1000x534 112 KB |
||
Szarża w
wąwozie Somosierry. 1907. Olej na płótnie. 96 x 141 cm. --------------------------------------- Wiersz Marii Konopnickiej "A czyjeż to imię (Somosierra)". |
800x578 123 KB | ||
Bateria
zamilkła. 1909. Olej na płótnie. |
800x625 137 KB |
||
Szwoleżer
gwardii
polskiej 1910. Olej na płótnie. |
600x800 105 KB |
||
Panorama "Bitwa pod piramidami" "Bitwa pod piramidami" była tematem zastępczym wobec braku zgody na namalowanie "Somosierry". Płótno na "Somosierrę" było już zamówione w Belgii, budynek panoramiczny w Warszawie już zakontraktowany na 2 lata, koszty w połowie już opłacone, więc trzeba było koniecznie namalować inną panoramę. Temat miał być międzynarodowy z wykluczeniem wojska polskiego. Wojciech Kossak z Michałem Wywiórskim pojechali do Egiptu studiować teren, pejzaż, ubiory i typy ludzi. Po powrocie Wywiórski malował pejzaż, Wojciech Kossak kompozycję figuralną. Pomagali im: Władysław Jasieński, Kazimierz Pułaski, Zygmunt Rozwadowski, Józef Ryszkiewicz i Czesław Tański. Panorama miała 15 m wysokości i 115 m w obwodzie. Panorama nie była wystawiana nigdzie poza Warszawą i wkrótce została pocięta na fragmenty. |
|||
Bitwa
pod
piramidami. Szkic do panoramy. 1896. Olej. 75,5 x 105 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa. |
800x529 157 KB | ||
Szarża Mameluków pod wodzą Murad Paszy.
Część
panoramy
"Bitwa pod piramidami" 1900. Olej na płótnie. 288 x 510 cm. Muzeum Narodowe, Poznań. |
106 KB |
||
Olszynka Grochowska 25 lutego 1831 roku nacierające na Warszawę rosyjskie wojska Iwana Dybicza zostały powstrzymane przez wojsko polskie dowodzone przez Józefa Chłopickiego. Bitwa była nierozstrzygnięta, ale Rosjanie odstąpili od ataku na Warszawę. Wojciech Kossak wielokrotnie malował obrazy ilustrujące tę bitwę, a nawet zamierzał namalować panoramę Bitwy pod Grochowem. |
|||
Olszynka Grochowska. 1931, replika obrazu z 1886. Olej na płótnie. 90 x 145 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa. |
147 KB |
||
Fragment
spod
Grochowa 1906. Olej na płótnie. 60 x 85 cm. Własność prywatna. |
800x508 104 KB |
||
Oficer i dobosz w bitwie pod Grochowem 1907. Olej na płótnie. |
104 KB |
||
Chłopicki ze sztabem 1914. Olej na płótnie. 77 x 152 cm. Własność prywatna. |
81 KB |
||
Grupa czwartaków w bitwie o Olszynkę 1884 (1938) |
132 KB |
||
Walka o lasek olszynowy, szkic do
panoramy 1940. Olej na tekturze. 75 x 105 cm. Własność prywatna. |
88 KB |
||
Marsz czwartaków na kolumny Dybicza,
szkic do
panoramy 1941. Olej na tekturze. 75 x 105 cm. Własność prywatna. |
99 KB |