|
|
OSSOLIN
Widok zamku w Ossolinie.
1794. Akwarela. 36 x 56,6 cm.
Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
---------------------------------------
Od XIV wieku własność Toporczyków Ossolińskich. Położony na cyplu
płaskowzgórza późnorenesansowy zamek, wzniesiony został około roku 1635
przez Jerzego Ossolińskiego, wojewodę sandomierskiego, późniejszego
kanclerza wielkiego koronnego. Przerzucony nad wąwozem dawnej drogi z
Goźlic do Klimontowa most z bramą wjazdową, łączy wzgórze zamkowe z
terenem zabudowań gospodarczych. Od roku 1780 zamek przeszedł w
posiadanie rodziny Ledóchowskich, z których Antoni wysadził go w
powietrze z bliżej nieznanych przyczyn w roku 1816. Z pozostałych ruin,
zniszczonych przez Niemców w czasie drugiej wojny światowej, zachowały
się dzisiaj resztki murów i fortyfikacji oraz arkada mostu nad wąwozem.
|
800x460
93 KB
|
|
|
OSTRÓG
Widok Ostroga.
1796. Akwarela. 33,9 x 52,3 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
------------------------------------
Miasto wraz zamkiem nad rzeczką Wilią wpadającą do Horynia, było od
początku XV wieku stolicą udzielnych książąt Rusi - Ostrogskich. Na
przełomie XVI i XVII wieku stanowiło ośrodek życia kulturalnego
Ukrainy. Wzniesienie pierwszych murów fortyfikacji przypisywane jest
Danielowi Wasylewiczowi Ostrogskiemu. Zamek rozbudowywany był w XVI i
XVII wieku. Gotycko-bizantyńska cerkiew Bohojawleńska, zwana również
zamkową (pośrodku widoku), pochodzi z 40-tych lat XV wieku;
przebudowana w wieku XIX. Widoczne na obrazie pozostałości zamku,
cerkiew i baszta stanowiły dawniej całość. Po wygaśnięciu w roku 1673
rodów Ostrogskich i Zasławskich, Ostóg przechodził w ręce kolejnych
ordynatów: Wiśniowieckich, Lubomirskich, Sanguszków i Jabłonowskich.
|
800x499
118 KB
|
|
|
PIESKOWA SKAŁA
Widok zamku w Pieskowej Skale od strony
zachodniej.
1787. Akwarela. 26,7 x 43,8 cm.
Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego
-------------------------------------
Strażniczy gotycki zamek królewski, wzniesiony przez Kazimierza
Wielkiego w połowie wieku XIV na cyplu skalnym nad rzeczką Prądnikiem w
dolonie Ojcowskiej. Od 1366 do 1608 własność Szafrańców, później
Łubnickich, Zebrzydowskich, Wielopolskich i Mieroszewskich. Rozbudowany
na okazałą renesansową rezydencję z początkiem i w końcu wieku XVI.
Ufortykikowany przed połową wieku XVII. Przebudowany w latach
1864-1877. Częściowo rekonstruowany w latach 1948-1963 według stanu z
XVI wieku.
|
800x489
101 KB
|
|
|
PIESKOWA SKAŁA
Widok zamku w Pieskowej Skale od strony
wschodniej.
1787. Akwarela. 38,3 x 54,9 cm.
Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
-------------------------------------
Opodal zamku odosobniona skała, zwana dla swego osobliwego kształtu
pałką lub maczugą Herkulesa. Według legendy, Krakus składając bogom w
ofierze broń, którą zabił smoka wawelskiego, wbił tu swoją maczugę.
Wrosła ona w ziemię i okryła się skałą.
|
800x503 86 KB
|
|
|
PIESKOWA
SKAŁA
Widok Pieskowej Skały.
1806. Akwaforta wykonana przez Jana Freya wg rysunku Z. Vogla. 38,4 x
47 cm. |
800x481
91 KB
|
|
|
POCZAJÓW
Widok Poczajowa od przyjazdu Ledóchowskiego.
1791. Akwarela. 29,8 x 46,7 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
-------------------------------------
Klasztor i kościół Bazylianów osiadłych tu rzekomo już w XIII wieku,
wzniesiony na miejscu dawnego w latach 1771-1791 przez Mikołaja
Bazylego Potockiego, starostę kaniowskiego, według planu śląskiego
architekta Godfryda Hoffmana. Miejsce pielgrzymek do słynącego cudami
obrazu Matki Bożej. Widok na skrzydło klasztoru i ścianę północną
kościoła. Poczajów należał od roku 1774 do kasztelana Jana Amora
Tarnowskiego. W 1833 zakon został rozwiązany a dobra klasztorne
skonfiskowane.
|
800x514
107 KB
|
|
|
POCZAJÓW
Widok Poczajowa od przyjazdu Wiśniowieckiego.
1791. Akwarela. 29,7 x 47,7 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
-------------------------------------
Widok na kościół z dwuwieżową fasadą od strony południowej, poniżej
skrzydło klasztoru z narożną kaplicą. Na pierwszym planie drewniana
cerkiewka i zabudowania gospodarcze, z prawej strony, w obrębie
ogrodzenia drewniana dzwonnica.
|
800x500
93 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok pałacu w Puławach od strony rzeki.
1796. Akwarela. 37 x 55 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań.
------------------
Pałac wzniesiony w latach 1676-1679
dla
Stanisława Herakliusza Lubomirskiego. Okres świetności datuje się od
roku 1785 - czasów Adama Kazimierza Czartoryskiego i jego żony
Izabelli z Flemingów (Puławy nazywano wówczas "Polskimi Atenami") - do
konfiskaty Puław przez rząd rosyjski po
upadku Powstania Listopadowego. Po konfiskacie pałacu Rosjanie założyli
w nim
Aleksandryjski Instytut Wychowania Panien (t.zw. Instytut Maryjski) a w
latach 1858-1861 pałac został przebudowany na siedzibę
instytutów rolniczych.
W latach 1788-1806 księżna
Izabella założyła wokół pałacu
park krajobrazowo - romantyczny przy współpracy Jamesa Savage'a, Jana
Piotra Norblina i Aignera. Z prawej strony obrazu widoczny jest
Domek Gotycki będący jedną z budowli parkowych.
|
800x532
88 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok pałacu Marynki
w Puławach.
1796. Akwarela. 35 x 533 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań.
-------------------------------
Pałac klasycystyczny zbudowany w latach 1790-1794 na terenie rezydencji
puławskiej przez Chistiana Piotra Aignera dla córki Adama Kazimierza i
Izabelli Czartoryskich, Marii, żony księcia Ludwika Wirtemberskiego.
|
800x537
111 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok parku w Puławach z pawilonem chińskim.
1796. Akwarela. 36 x 54 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań.
------------------------------
Altana chińska w ogrodzie dolnym, wzniesiona przypuszczalnie w latach
1760-1770 przez Szymona Bogumiła Zuga. Odbudowana po zniszczeniach
drugiej wojny światowej w latach 1955-1959.
|
800x555 100 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok parku w Puławach.
1796. Akwarela. 35,5 x 54 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań.
------------------------------
W głębi klasycystyczna oranżeria zwana także Domkiem Greckim zbudowana
miedzy rokiem 1788 a 1791 wg projektu Christiana Piotra Aignera. Zamyka
perspektywę alei prowadzącej ku wąwozowi Głęboka Droga od późniejszego
Domku Gotyckiego. Do dziś zachował się kolumnowy portyk oranżerii i
półkoliste pomieszczenie za nim.
|
800x542
101 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok świątyni Sybilli w Puławach.
1807. Akwaforta. 39,8 x 27,2 cm. |
510x800
95 KB
|
|
|
PUŁAWY
Widok Puław.
1806. Akwaforta wykonana przez Jana Freya wg rysunku Z. Vogla. 26,2 x
35 cm. |
800x536
127 KB
|
|
|
RABSZTYN
Widok zamku w Rabsztynie koło Olkusza.
1792. Akwarela. 37,6 x 57,8 cm.
Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
----------------------------------------
Zamek gotycki z XIV wieku, położony na stromej skale wapiennej przy
drodze z Olkusza do Wolbromia, należał pierwotnie do Tęczyńskich, w XVI
wieku do Bonerów. Rozbudowany w pierwszej ćwierci XVII wieku w stylu
wczesnego baroku dla marszałka wielkiego koronnego Mikołaja Wolskiego.
Spalony przez Szwedów w roku 1657, popadał stopniowo w ruinę.
|
800x471
76 KB
|
|
|
RADZIEJOWICE
Widok ruin zamku w Radziejowicach.
1806. Akwaforta wykonana przez Jana Freya wg rysunku Z. Vogla z ok.
1800 roku. 24,8 x 34,5 cm.
|
800x585
75 KB
|